تفاوت بیت کوین و ریپل
نوشته شده توسط : علیرضا

علیرغم اینکه بیت کوین ارزی مناسب برای سرمایه گذاری،محبوب و پیشرو است، سایر ارزهای دیجیتال نیز همچنان در حال توسعه هستند. بعد از بیت کوین و اتریوم، ریپل در رده سوم قرار می گیرد.

ریپل، نام شرکتی است که به تنهایی رمز ارزی مستقل است. معاملاتی که در ریپل انجام می شوند در مقایسه با بیت کوین از هزینه های کمتر و سرعت بالاتری برخوردارند. ریپل فناوری است که عمدتا برای پروتکل پرداخت های دیجیتالی طراحی شده است که بسیاری از بانک های بزرگ و شناخته شده، برای انجام امور خود از آن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: ریپل چیست؟

ریپل فناوری ای است که اساسا به خاطر پروتکل و شبکه پرداخت دیجیتالش شناخته شده است. اگرچه دارای رمز ارز مختص به خودش است، اما عموما یک روش پرداخت، روش تبادل دارایی و سیستم ارسال وجه محسوب می شود که بیشتر عملکردی شبیه به سوئیفت، سرویسی برای پول های بین المللی و امنیت انتقال وجه، دارد. 

تفاوت در معاملات

ریپل برای تایید معاملات به جای استفاده از مفهوم استخراج بلاک چین، از مکانیزم اجماع غیرمتمرکز توسط سرورهای موجود در یک شبکه استفاده می کند. سرورها یا گره های موجود در شبکه یک نظرسنجی را برگزار کرده و با اجماع تصمیم بر تایید و اعتبار یک معامله می گیرند.

این روش اجازه می دهد که بدون وجود هیچ گونه قدرت مرکزی ای، معاملات به صورت آنی مورد تایید قرار گیرند و همین امر موجب می شود تا ریپل غیرمتمرکز، سریع و قابل اطمینان باشد. در حالی که بیت کوین متهم به مصرف بی رویه ی انرژی توسط سیستم استخراج است، مصرف انرژی مکانیزم بدون استخراج سیستم ریپل، بسیار اندک مقرون به صرفه است. 

تفاوت در پروسه زمانی و هزینه 

تأیید معاملات بیت کوینی ممکن است نیازمند زمان و هزینه زیادی باشند، اما معاملات ریپل طی چند ثانیه و با هزینه ای اندک تأیید می شوند. بیت کوین مجموعا شامل ۲۱ میلیون واحد قابل عرضه می باشد و ریپل پیش از شروع ماین شدن به صورت عمومی، دارای ۱۰۰ میلیارد کریپتو کوین است. بیت کوین از سیستم اثبات کار و استخراج برای آزادسازی توکن های بیت کوین جدید استفاده می کند، اما تمام توکن های ریپل موجود، مورد استخراج عمومی قرار نگرفته اند.

مکانیزم آزادسازی کریپتو کوین برای بیت کوین و ریپل با یکدیگر فرق دارند. بیت کوین ها زمانی تولید شده و به شبکه افزوده می شوند که به وسیله ماینرها یافته شوند، اما آزادسازی ریپل ها توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می شود. در مجموع بیش از ۵۵ میلیارد توکن ریپل در یک حساب امن نگهداری شده است و هر ماه حداکثر ۱ میلیارد توکن بر اساس یک قرارداد درونی از این حساب آزاد می شود.

هر مقدار از ریپل هایی که در هر ماه استفاده نشده باقی بمانند، به حساب امن بر می گردند. این مکانیزم ما را نسبت به این نکته مطمئن می سازد که احتمال هیچ گونه سوء استفاده ای از ریپل های اضافی وجود ندارد و سال ها طول خواهد کشید تا تمام کریپتو کوین ها در دسترس قرار گیرند.

نحوه استخراج و گردش مالی بیت کوین در مقایسه با ریپل

کاربران برای دستیابی به بیت کوین، مجبورند آن را استخراج کنند در حالی که ریپل ها از قبل استخراج شده اند. مکانیزم آزادسازی کریپتو کوین برای بیت کوین و ریپل با یکدیگر فرق دارند. بیت کوین ها زمانی تولید شده و به شبکه افزوده می شوند که به وسیله ماینرها یافته شوند، اما آزادسازی ریپل ها توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می شود.

کاربران برای دستیابی به بیت کوین، مجبورند آن را استخراج کنند در حالی که ریپل ها از قبل استخراج شده اند. مکانیزم آزادسازی کریپتو کوین برای بیت کوین و ریپل با یکدیگر فرق دارند. بیت کوین ها زمانی تولید شده و به شبکه افزوده می شوند که به وسیله ماینرها یافته شوند، اما آزادسازی ریپل ها توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می شود.

در مجموع بیش از ۵۵ میلیارد توکن ریپل در یک حساب امن نگهداری شده است و هر ماه حداکثر ۱ میلیارد توکن بر اساس یک قرارداد درونی از این حساب آزاد می شود. هر مقدار از ریپل هایی که در هر ماه استفاده نشده باقی بمانند، به حساب امن باز خواهند گشت. این مکانیزم نشان می دهد که احتمال هیچ گونه سوء استفاده ای از ریپل های اضافی وجود ندارد و سال ها طول خواهد کشید تا تمام کریپتو کوین ها در دسترس قرار گیرند. 

درست مانند هزینه ی فرآیند معاملات بیت کوین، به معاملات ریپل نیز هزینه ای تعلق می گیرد. هر بار که در شبکه ی ریپل یک معامله صورت میگیرد، مقدار اندکی ریپل به کاربر (شخص یا سازمان) داده می شود. یکی از موارد استفاده ریپل انتقال سایر دارایی هاست. این کار از طریق تعدادی بازرگان که ریپل و بیت کوین را به عنوان ارز می پذیرند صورت می گیرد.

درست است که بیت کوین کاربران و ماینر های زیادی دارد اما سیستم پرداخت ریپل در بین بانک ها محبوبیت بیشتری دارد. RippleNet  شبکه ای است که 200 موسسه مالی مستقر در 40 کشور جهان را در بر میگیرد. ریپل در حال توسعه در بین موسسات مالی است که این موضوع باعث شده از سایر رقبا پیشی بگیرد.

یک مثال برای مقایسه ی بیت کوین و ریپل

برای این که تفاوت این دو را درک کنید، در این جا یک مثال از دنیای واقعی آورده شده است:

پیتر در آمریکا زندگی می کند و از فروشگاه های زنجیره ای والمارت بازدید می نماید و با استفاده از دلار آمریکا خرید خود را انجام می دهد. او می تواند از دلار آمریکا برای خرید ارزهای دیگر و سرمایه گذاری استفاده کند. یعنی ارزهایی از قبیل GBP یا JPY را خریداری کند و سپس بعدا با مقداری سود یا ضرر آن ها را بفروشد.

بیت کوین یک ارز دیجیتال معادل است یعنی جایگزینی برای دلار آمریکا است. پیتر می تواند خرید خود را با بیت کوین انجام دهد یا این که می تواند بیت کوین خریداری کند و درست مانند حالت قبل آن را با مقداری سود یا زیان بفروشد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد بیت کوین باید بدانید!

حالا از یک سیستم پرداخت دیگر که دارای ارز مختص به خودش هم هست استفاده می کنیم. اگر پیتر بخواهد برای پاول در ایتالیا ۱۰۰ دلار پول ارسال کند، می تواند از راهنمایی های بانکش در آمریکا برای این امر استفاده نماید. پس از پرداخت هزینه های معمول، بانک آمریکایی آن پول را با استفاده از سیستم کنونی سوئیفت به حساب ایتالیایی پاول واریز می کند. این فرآیند ممکن است دارای هزینه های اضافی برای طرفین باشد و زمان زیادی نیز طول بکشد.

سیستم پرداخت ریپل از توکن های ریپل برای انتقال دارایی ها تحت شبکه ی ripple استفاده می کند. این ۱۰۰ دلار می تواند فورا به توکن های ripple تبدیل شود و این توکن ها می توانند فورا تحت شبکه ی ریپل به حساب پاول منتقل شوند. پاول پس از تایید معامله توسط شبکه ی غیرمتمرکز ریپل، توکن های ریپل خود را دریافت می نماید. او می تواند این توکن ها را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کند یا این که به همان صورت آن ها را نگه دارد.

سیستم پرداخت ریپل از توکن های ریپل برای انتقال دارایی ها تحت شبکه ی ripple استفاده می کند. این ۱۰۰ دلار می تواند فورا به توکن های ripple تبدیل شود و این توکن ها می توانند فورا تحت شبکه ی ریپل به حساب پاول منتقل شوند. پاول پس از تایید معامله توسط شبکه ی غیرمتمرکز ریپل، توکن های ریپل خود را دریافت می نماید. او می تواند این توکن ها را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کند یا این که به همان صورت آن ها را نگه دارد.

عملکرد ریپل بسیار پیچیده تر از این است، اما مثال بالا به صورت ساده کاربردهای اساسی آن را توضیح می دهد. سیستم ریپل در زمینه ی فرآیند زمانی کوتاه تر و حق الزحمه معاملات کمتر، نسبت به روش قبل بهتر است. بیت کوین یک سیستم عمومی است که مالکیت آن را هیچ شخص یا دولتی به دست ندارد.

ریپل اگرچه غیرمتمرکز است، اما مالکیتش در اختیار یک شرکت خصوصی به همین نام است. با وجود این که هر دو دارای توکن های رمزرازهای منحصر به فردی هستند، موارد استفاده متفاوتی دارند.

بیت کوین سیستمی عمومی است که تحت نظارت هیچ سازمان شخصی یا دولتی نیست اما ریپل اگرچه غیر متمرکز است اما توسط یک شرکت خصوصی با همین نام اداره می شود.





:: برچسب‌ها: تفاوت بیت کوین و ریپل ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: